Wednesday, August 17, 2016

Zarządzanie jakością - metoda Pareto

http://utrzymanie-ruchu-maszyn.blogspot.com/
W zarządzaniu jakością wykorzystuje się wiele ilościowych i jakościowych metod, narzędzi i technik dla poprawy kluczowych elementów, które dotyczą jakości, takich jak jednorodność wyrobu lub usługi, zgodność z normami i satysfakcja klientów.

Każdy proces poprawy jakości wiąże się z eliminacją strat, które są identyfikowane jako wszystko to, co nie stanowi o wartości dodanej dla klienta.Wobec tego każdą czynność należy traktować jako proces który można poprawić. 
 

Narzędzia i techniki stosowane w procesie doskonalenia jakości są cenne zarówno przy planowaniu poprawy jakości, jak i podczas sprawdzania i analizowania rezultatów po wdrożeniu zmian.
Vilfredo Pareto, włoski ekonomista i socjolog odkrył, że większość problemów wynika z kilku przyczyn, a dokładnie 80% problemów jest skutkiem 20% przyczyn.

Zasadę tę można przełożyć na obszar jakości, gdzie 80% kosztów jakościowych z tytułu braków lub napraw pochodzi z 20% możliwych przyczyn (maszyn, materiałów produkcyjnych, operatorów).
Wszystkie problemy na produkcji zasługują na uwagę, dlatego dane są prezentowane za pomocą wykresu Pareto np. z tytułu braków, napraw, zwrotów gwarancyjnych i innych kosztów związanych z produkcją lub dostarczaniem.

Diagram Pareto jest często używany do analizy danych zebranych w arkuszu kontrolnym., stanowi narzędzie dla ustalania planu poprawy jakości.

No comments:

Post a Comment