W zarządzaniu jakością
wykorzystuje się wiele ilościowych i jakościowych metod, narzędzi
i technik dla poprawy kluczowych elementów, które dotyczą jakości,
takich jak jednorodność wyrobu lub usługi, zgodność z normami i
satysfakcja klientów.
Każdy proces poprawy
jakości wiąże się z eliminacją strat, które są identyfikowane
jako wszystko to, co nie stanowi o wartości dodanej dla
klienta.Wobec tego każdą czynność należy traktować jako proces
który można poprawić.
Narzędzia i techniki stosowane w procesie doskonalenia jakości są cenne zarówno przy planowaniu poprawy jakości, jak i podczas sprawdzania i analizowania rezultatów po wdrożeniu zmian.
Vilfredo Pareto, włoski
ekonomista i socjolog odkrył, że większość problemów wynika z
kilku przyczyn, a dokładnie 80% problemów jest skutkiem 20%
przyczyn.
Zasadę tę można
przełożyć na obszar jakości, gdzie 80% kosztów jakościowych z
tytułu braków lub napraw pochodzi z 20% możliwych przyczyn
(maszyn, materiałów produkcyjnych, operatorów).
Wszystkie problemy na
produkcji zasługują na uwagę, dlatego dane są prezentowane za
pomocą wykresu Pareto np. z tytułu braków, napraw, zwrotów
gwarancyjnych i innych kosztów związanych z produkcją lub
dostarczaniem.
Diagram Pareto jest często
używany do analizy danych zebranych w arkuszu kontrolnym., stanowi
narzędzie dla ustalania planu poprawy jakości.
No comments:
Post a Comment