Wdrożenie TPM to zmiana stereotypowego postrzegania
roli utrzymania ruchu w procesie produkcji. Do realizacji podstawowej
zasady TPM – ZERO awarii maszyn i ZERO wad produktu konieczne jest
wdrożenie kolejnej – ZERO zanieczyszczeń w olejach przemysłowych.
Kierowanie się klasą czystości (NAS lub ISO) nie eliminuje całkowicie zanieczyszczeń, ponieważ klasyfikacja obejmuje tylko 15% wszystkich zanieczyszczeń znajdujących się w oleju.
Na świecie od kilkudziesięciu, a w Europie od kilkunastu lat dostępna jest technologia ELC (Electrostatick Cleaning), która pozwala na usunięcie z oleju wszelkich zanieczyszczeń, bez względu na ich wielkość (również te o wielkości molekuł) i na rodzaj (oksydanty, produkty starzenia).
ELC działa zgodnie z prawem Coulomba – olej przepływa między dużą ilością par elektrod (z różnicą potencjałów 10-14 kV), między którymi zainstalowane są odpowiednio ukształtowane wkładki-kolektory, na których, w wyniku oddziaływania sił elektrostatycznych osadzają się cząsteczki zanieczyszczeń.
Jednym z elementów prognozowanego utrzymania ruchu PM jest bezdemontażowa diagnostyka maszyn tj. określenie kondycji maszyny poprzez obserwację stanu oleju.
Regularne badania (2-3 razy w roku) pozwalają natychmiast wychwycić każdą nieprawidłowość w funkcjonowaniu maszyny.
Kierowanie się klasą czystości (NAS lub ISO) nie eliminuje całkowicie zanieczyszczeń, ponieważ klasyfikacja obejmuje tylko 15% wszystkich zanieczyszczeń znajdujących się w oleju.
Na świecie od kilkudziesięciu, a w Europie od kilkunastu lat dostępna jest technologia ELC (Electrostatick Cleaning), która pozwala na usunięcie z oleju wszelkich zanieczyszczeń, bez względu na ich wielkość (również te o wielkości molekuł) i na rodzaj (oksydanty, produkty starzenia).
ELC działa zgodnie z prawem Coulomba – olej przepływa między dużą ilością par elektrod (z różnicą potencjałów 10-14 kV), między którymi zainstalowane są odpowiednio ukształtowane wkładki-kolektory, na których, w wyniku oddziaływania sił elektrostatycznych osadzają się cząsteczki zanieczyszczeń.
Jednym z elementów prognozowanego utrzymania ruchu PM jest bezdemontażowa diagnostyka maszyn tj. określenie kondycji maszyny poprzez obserwację stanu oleju.
Regularne badania (2-3 razy w roku) pozwalają natychmiast wychwycić każdą nieprawidłowość w funkcjonowaniu maszyny.
No comments:
Post a Comment